Plan Your Visit
  • Ambulans / Kecemasan
    +6088 518 911
  • Talian am
    +6088 518 888

Rancang Lawatan Anda

Maklumat

Garis Panduan bagi Pelawat

Untuk kebaikan pesakit kami, pelawat kanak-kanak di bawah umur 12 tahun tidak dibenarkan di ICU. Mencegah jangkitan membentuk salah satu matlamat terpenting di GKK.

Meskipun bukan semua jangkitan dapat dicegah, banyak yang dapat dielakkan dengan mematuhi perkara berikut:

  • Menjaga kebersihan tangan. Kebersihan tangan mudah dijaga dengan membasuh tangan anda menggunakan sabun dan air atau dengan pensanitasi tangan berasaskan alkohol. Hospital kami dilengkapi dispenser pensanitasi tangan di koridor jalan dan di luar bilik-bilik pesakit.
  • Mencegah jangkitan daripada merebak. Jika anda, keluarga atau kawan-kawan anda mengalami batuk, selesema, demam atau ruam, sila minta mereka datang melawat hanya setelah pulih.
  • Jangan hantarkan bunga kepada pesakit di ICU. Ia tidak dibenarkan memandangkan ICU adalah kawasan steril yang harus dipastikan bebas daripada punca pencemaran.
Waktu Melawat

Polisi Pelawat

Wad Am / Wad Bersalin / ICU

  • Hanya dua (2) pelawat sahaja yang dibenarkan melawat satu (1) pesakit pada masa yang sama.
  • Tiada ujian Covid-19 diperlukan melainkan bergejala.
  • Kanak-kanak di bawah umur 12 tahun tidak digalakkan untuk melawat pesakit.
  • Masa melawat: 11.00 AM – 2.00 PM, 5.00PM – 8.00 PM

Wad Pediatrik

  • Pelawat dibenarkan melawat pada masa yang ditetapkan dengan maksimum dua (2) pelawat untuk setiap lawatan.
  • Ibu bapa boleh melawat pada bila-bila masa.
  • Kanak-kanak di bawah umur 12 tahun tidak digalakkan untuk melawat pesakit.
  • Tiada ujian Covid-19 diperlukan melainkan bergejala.
  • Masa melawat: 12.30 PM – 1.30 PM, 7.00 PM – 8.00 PM

NICU

  • Pelawat yang berumur di bawah 12 tahun tidak dibenarkan untuk melawat.
  • Maksimum dua (2) pelawat setiap lawatan.

Polisi Penjaga

  • Semua penjaga tidak perlu membuat ujian saringan Covid-19.
  • Penjaga yang bergejala perlu melakukan RTK Antigen-Ujian Air Liur; kit mesti disediakan oleh Farmasi GHKK.

*Semakan polisi ini berkuatkuasa mulai Ogos 2023 dan seterusnya. Terima kasih atas kerjasama anda.

Tempat Letak Kereta Pelawat

Pelawat di Gleneagles Kota Kinabalu (GKK) boleh meletak kereta di tempat letak kereta aras bawah atau bawah tanah.

Tempat meletak kereta diuruskan oleh Secure Parking.

Kedai-kedai
Kedai Serbaneka My Pantry
  • Tingkat Bawah
Kemasukan
  • Lobi, Tingkat Bawah
CIMB ATM
  • Tingkat Bawah

 

 

Pesakit Luar

Proses Pendaftaran
Pendaftaran

Sila lihat senarai pakar-pakar dan waktu konsultasi mereka  di sini.

Telefon atau pergi ke kaunter di bawah ini untuk mendaftar:
Kaunter utamaPerkhidmatan Pesakit Antarabangsa
ArasAras Bawah
Hubungan+6088–518 888

Perkhidmatan

Sila pastikan anda membawa dokumen ini:

  • Kad Pengenalan dan/atau Pasport

  • Dokumen Rujukan seperti surat rujukan doktor, laporan perubatan yang lepas, filem pengimejan dll.

  • Surat Jaminan (jika ada) daripada syarikat insurans anda

Jika anda perlukan perkhidmatan penterjemah, sila hubungi Perkhidmatan Pesakit Antarabangsa di +603-4141 3763 atau +603-4141 3764.

Setelah konsultasi doktor selesai, pembayaran boleh dibuat di klinik pakar individu, lobi utama, pusat saringan, dan kaunter juruwang pesakit luar lain (tanpa ubat-ubatan) atau di Farmasi kami (dengan ubat-ubatan)

Pesakit di hospital

Proses Pendaftaran
Pendaftaran

Sila lihat senarai pakar-pakar dan waktu konsultasi mereka  di sini.

Telefon atau pergi ke kaunter di bawah ini untuk mendaftar:
Kaunter utamaPerkhidmatan Pesakit Antarabangsa
ArasAras Bawah
Hubungan+6088–518 888

Perkhidmatan

Sila pastikan anda membawa dokumen ini:

  • Kad Pengenalan dan/atau Pasport

  • Dokumen Rujukan seperti surat rujukan doktor, laporan perubatan yang lepas, filem pengimejan dll.

  • Surat Jaminan (jika ada) daripada syarikat insurans anda

Jika anda perlukan perkhidmatan penterjemah, sila hubungi Perkhidmatan Pesakit Antarabangsa di +603-4141 3763 atau +603-4141 3764.

Setelah konsultasi doktor selesai, pembayaran boleh dibuat di klinik pakar individu, lobi utama, pusat saringan, dan kaunter juruwang pesakit luar lain (tanpa ubat-ubatan) atau di Farmasi kami (dengan ubat-ubatan)

Item untuk Dibawa

Anda hanya perlukan item-item penting seperti:

  • Baju tidur
  • Selipar
  • Alat penjagaan diri (berus gigi, ubat gigi, dll.)
Keluar hospital

Jam keluar hospital adalah antara 11.30 pg dan 3.00 ptg, Isnin hingga Sabtu. Kadar penuh akan dikenakan pada hari kemasukan, tetapi caj tidak akan dikenakan pada hari keluar, dengan syarat pesakit meninggalkan hospital sebelum 2.00 ptg.

Jika anda ingin keluar hospital pada hari Ahad atau cuti umum, kami meminta anda untuk mengaturkan pembayaran bil anda pada hari sebelumnya. Semua pembayaran akaun perlu diselesaikan sebelum anda meninggalkan hospital.

Sebelum meninggalkan hospital, dapatkan slip keluar daripada pejabat akaun, untuk diberikan kepada jururawat wad, bagi memudahkan prosedur keluar hospital.

Proses Keluar Hospital

  • Konsultan yang bertugas akan mengesahkan proses keluar anda. Tempoh menunggu bil diproses, dan preskripsi disediakan untuk pengambilan adalah kira-kira 2 1/2 jam
  • Apabila bil anda telah siap, kakitangan wad akan memberitahu anda atau ahli keluarga anda
  • Anda atau ahli keluarga anda perlu pergi ke Jabatan Akaun di Aras 6 untuk menyelesaikan bil anda. Slip keluar hospital akan dikeluarkan untuk anda
  • Anda perlu menyerahkan slip keluar ini di Kaunter Farmasi bersebelahan dengan Jabatan Akaun untuk mengambil perubatan anda
  • Pulang ke wad anda untuk mengambil barang-barang, sijil perubatan, ringkasan keluar hospital di samping keputusan pemeriksaan yang diperlukan, daripada jururawat
Insurans dan Pengebilan

Insurans Kesihatan dan Perubatan Bergabung Antarabangsa

Senarai syarikat insurans yang diterima di Gleneagles Medini Johor:

Senarai abjadSyarikat insurans
AAIAAIG Travel Guard
AIA Public Takaful
Asia Assistance
ASP Medical Group
AA International
Allianz
CCompumed
EEmergency Assistance JapanEtiqa
GGreat Eastern TakafulGreat Eastern
H Hong Leong Assurance 
IIHMIHPInternational AssistanceIHPInternational SOS
MMediexpressMi-Care
PPMCarePrudential
SSEL Care
WWellbe

Jika anda ingin menggunakan polisi insurans anda untuk penjagaan kesihatan dan perubatan di Gleneagles Medini Johor, hubungi wakil insurans anda dan minta Surat Jaminan (GL) sah yang ditujukan kepada:

Perkhidmatan Insurans
Gleneagles Medini Johor
No. 2, Jalan Medini Utara 4,
Medini Iskandar, 
79250, Iskandar Puteri,
Johor Darul Takzim.

Untuk bantuan lanjut tentang cara meminta Surat Jaminan (GL), sila hubungi Perkhidmatan Insurans di +07-560 1000 e-mel kepada kami di my.gmh.insurance@parkwaypantai.com



Pekerja Rencam

Untuk kemudahan anda, perkhidmatan rencam disediakan di pintu masuk utama hospital. Pekerja rencam kami akan mengiringi pesakit ke bilik yang ditetapkan, untuk diserahkan kepada jururawat wad.

Mereka juga boleh menjawab pertanyaan tentang konsultan dan kemudahan hospital. Pekerja rencam juga boleh mengaturkan peminjaman kerusi roda percuma pada kadar "jangka pendek, hari sama" untuk digunakan dalam kawasan hospital.

Jika anda ingin mendapatkan perkhidmatan teksi atau teksi premium ke mana-mana destinasi di sekitar mahupun di luar bandar, pekerja rencam kami boleh membantu anda.

Jenis bilik

Jenis-jenis Bilik

Selain dilengkapi pemandangan yang indah, bilik-bilik kami turut menawarkan hidangan yang disediakan di dapur kami sendiri. Ini ditawarkan untuk memastikan perkhidmatan yang terbaik bagi pesakit kami dan tetamu mereka sepanjang penginapan mereka.

Setiap pesakit di hospital akan dihidangkan menu dengan tiga hidangan dan kopi/teh bersama hidangan ringan, setiap hari. Kopi dan teh tambahan turut disediakan apabila diminta.

Di samping hidangan bagi pesakit di hospital, kami turut menawarkan anda dan tetamu anda pilihan untuk memesan hidangan ala carte yang disenaraikan dalam menu. Pasukan Makanan dan Minuman di hospital kami turut bersedia untuk membantu meraikan apa jua acara istimewa anda. Kami boleh menyediakan hidangan untuk hari lahir dan ulang tahun anda di hospital, jika diaturkan dan diminta terlebih dahulu.

Panduan Menu

Pemakanan memainkan peranan penting dalam pemulihan dan kami berhasrat untuk membantu pesakit mencapai pemulihan yang lancar dan cepat. Pesakit boleh memilih daripada menu makanan yang sihat dan lazat di bilik mereka yang selesa berdasarkan sekatan diet mereka.

Hospital Gleneagles telah melancarkan menu khas yang mengutamakan keselesaan dan makanan berkhasiat untuk pesakit. Menu baharu ini menampilkan hidangan yang diatur secara eksklusif dengan kerjasama cef selebriti dan restoran Dato' Fazley Yaakob. Semua hidangan disediakan segar dengan bahan-bahan sumber tempatan oleh cef dalaman di Hospital Gleneagles.

Permintaan Untuk Maklumat Perubatan

Siapa Boleh Membuat Permohonan?

Akses kepada maklumat perubatan hanya boleh dikeluarkan dengan kebenaran bertulis daripada pesakit atau waris terdekat atau melainkan diarahkan oleh mahkamah. Permohonan boleh dibuat untuk individu yang memenuhi kriteria di bawah:

  • Pesakit yang berumur lapan belas (18) tahun ke atas;
  • Jika pesakit cacat mental atau fizikal, pasangan, ibu bapa; atau
  • Jika pesakit belum berkahwin dan berumur di bawah lapan belas tahun, ibu bapa atau penjaga yang sah.
  • Pihak ketiga dengan kebenaran bertulis yang sah daripada pesakit.
  • Bagi pesakit yang meninggal dunia, salinan sijil kematian pesakit yang disahkan benar, & Surat Pentadbiran (di mana tiada wasiat dibuat oleh si mati) atau Pemberian Probet (di mana wasiat dibuat oleh si mati) atau 'Surat Pentadbiran Harta Pusaka ', yang mana berkenaan, sebagai bukti hubungan undang-undang dengan si mati, mesti dikemukakan bersama permohonan.
Bagaimana Untuk Memohon?
  1. Secara peribadi
  • Sila ke Medical Records Department Aras 2, Block A-1, Lorong Riverson @ Sembulan, 88100 Kota Kinabalu, Sabah.
  1. Melalui E-mel

Untuk tuntutan insurans, sila sertakan borang tuntutan insurans, lengkapkan bahagian borang yang berkaitan dan tambahkan tandatangan anda di bahagian kebenaran borang tuntutan.
(Nota: Kami hanya boleh memproses selepas pesakit / waris telah menandatangani bahagian kebenaran).

Permintaan untuk laporan / maklumat perubatan boleh dibuat pada waktu berikut:
Yuran Laporan Berbayar
Huraian(Yuran Kena Bayar (RM) tertakluk kepada perubahan tanpa notis awal mengikut budi bicara GKK)
Bukan Pakar / Pegawai PerubatanLaporan Perubatan Bertulis / DitaipRM50 - RM70
BertugasBorang Tuntutan InsuransRM35 - RM70
Borang Tuntutan InsuransRM50 - RM150
Laporan kesihatanRM100 - RM250
Laporan Undang-undangRM500 - RM2500 (bergantung kepada kertas kerja yang diperlukan untuk tujuan undang-undang)

Caj Lain

Huraian(Yuran Kena Bayar (RM) tertakluk kepada perubahan tanpa notis awal mengikut budi bicara GKK)
Yuran PentadbiranUntuk salinan keputusan makmal, diagnostik, pengimejan, ringkasan pelepasan dll.RM10
Yuran Kurier
(jika diperlukan)
Untuk menghantar salinan asal kepada peminta melalui kurierRM10 - RM15 (Dalam Malaysia)
Nota: Caj kurier di luar Malaysia akan bergantung pada lokasi pemberian.

MOD PEMBAYARAN

A. Secara Tunai / Kad Kredit

B. Dengan Cek**, dibayar kepada GLENEAGLES KOTA KINABALU

C. Secara Bank In /Online Transfer: HSBC Bank Malaysia Berhad.

Nama Akaun: Gleneagles Kota Kinabalu

Nombor Akaun: 201-816154-104 Kod SWIFT: HBMBMYKLXXX

** Nota: Untuk Semakan Peribadi / Bank In / Pindahan Dalam Talian; Sila ambil perhatian bahawa laporan dan resit yang lengkap hanya akan dikeluarkan selepas pengesahan cek / penerimaan pembayaran oleh Jabatan Kewangan Gleneagles KK.

 

 

Hubungan kecemasan
Gleneagles Hospital Kota Kinabalu
Ambulans / Kecemasan
+6088 518 911
Pilih Hospital